Audyt i controlling funkcji personalnej w przedsiębiorstwie
Organizacja powinna co pewien czas przeprowadzać
audyt funkcji personalnej nie tylko po to, by ocenić skuteczność działań HR i ich zgodność z przepisami, ale również po to, by usprawnić obszar zarządzania personelem, a nawet go zrestrukturyzować. Zarówno przy audycie, jak i w codziennej pracy związanej z zarządzaniem system
controllingu personalnego może być niezwykle użyteczny. Oddawana do rąk czytelników publikacja będzie cenną pomocą w przeprowadzeniu analizy sprawności funkcji personalnej. Jest to praktyczny
poradnik przedstawiający krok po kroku, jak można samodzielnie przeprowadzić audyt oraz przygotować i wdrożyć system controllingu personalnego. Zamieszczono w nim wiele użytecznych przykładów, narzędzi, formularzy oraz procedur. Czytelnik ma możliwość wyboru najbardziej odpowiedniego spośród przedstawionych rozwiązań oraz dostosowania go do potrzeb i specyfiki swojego przedsiębiorstwa. Przedstawione propozycje można wdrożyć w organizacjach różnego typu i różnej wielkości - wszędzie tam, gdzie funkcja kadrowa jest realizowana, a jej znaczenie doceniane.
O autorze 9
Wstęp 11
Rozdział 1. Audyt funkcji personalnej a controlling funkcji personalnej 15
Kontrola i audyt w systemie HR współczesnej organizacji 15 Funkcja kontrolna działu personalnego 19 Zdefiniowanie pojęć: "controlling personalny", "audyt personalny", "audyt funkcji personalnej" 22 Audyt funkcji personalnej a controlling personalny 24 Audyt funkcji personalnej a audyt personalny - porównanie zakresu 25 Czy można połączyć te przedsięwzięcia? 28 Cele audytu funkcji personalnej 28 Cele controllingu personalnego 30
Rozdział 2. Rola, zadania i organizacja działu personalnego 32
Definicja pracy kadrowej 32 Znaczenie i zadania działu personalnego 32 Znaczenie audytu funkcji personalnej 35 Sens istnienia działu kadr 38 Podstawowe funkcje zarządzania zasobami ludzkimi 39 Podział pracy w strukturze HR i jej wielkość 46 Przykładowe schematy organizacji pracy kadrowej 56 Wymagania wobec działów personalnych - najnowsze tendencje 61
Rozdział 3. Audyt stanowiskowy w kadrach 67
Wymagania prawne związane z obszarem prac 67 Wymagania prawne związane z zawodem 71 Klasyfikacja zawodów i specjalności - odniesienie do działu kadr 73 Stanowiska w kadrach - specyfika pracy 76 Kierownik działu osobowego (kadr) 77 Specjalista ds. kadr (administracji personalnej) - kluczowe wymagania zawodu 83 Szczegółowy profil stanowiska specjalisty ds. kadr 84 Profile pozostałych standardowych stanowisk 87 Podnoszenie kwalifikacji kadrowców - elementy i zasady 91 Rekrutacja na stanowiska w kadrach - specyfika i pytania w rozmowach kwalifikacyjnych 96 Narzędzia pracy kadrowca - systemy informatyczne, programy 101
Rozdział 4. Obsługa pracowników i administracja kadrowa 106
Audyt "twardy" czy "miękki"? 106 Podstawowe zadania administracji kadrowej 106 Audyt administracji kadrowej 110 System informacji kadrowej 113 Marketing wewnętrzny w pracy kadr 116
Rozdział 5. Regulaminy jako podstawa zarządzania pracą w przedsiębiorstwie 119
Dział personalny a wewnętrzny porządek prawny przedsiębiorstwa 120 Procedura przygotowywania podstawowych regulacji 121
Rozdział 6. Podstawowe procedury kadrowe 156
Audyt procedur kadrowych 156 Przykład procedury rekrutacji i selekcji 162 Przykład procedury adaptacji zawodowej 178 Przykład procedury szkolenia i rozwoju 182 Przykład procedury oceniania 187 Wytyczne dotyczące procedur 196
Rozdział 7. Dział personalny a organizacja pracy 203
Analiza funkcji realizowanych przez struktury organizacyjne 204 Analiza zadań realizowanych przez zespoły 207 Podział i formułowanie zadań dla pracowników 210 Analiza funkcji i zadań jako podstawa planu zatrudnienia 215
Rozdział 8. Współpraca działu personalnego z zarządem przedsiębiorstwa 241
Rola menedżera personalnego 241 Cele zarządzających 242 Najważniejsze obszary decyzyjne zarządu 245 Zakres informacji dla zarządów 245 Otoczenie rynkowe i benchmarking 247
Rozdział 9. Współpraca działu personalnego z kierownikami liniowymi 249
Kierownicy liniowi a funkcja personalna 250 Kierownicy liniowi a obszar administracji kadrowej 252 Kierownicy liniowi a planowanie zatrudnienia i dobór pracowników 252 Kierownicy liniowi a adaptacja i rozwój zawodowy 255 Kierownicy liniowi a motywacja płacowa i pozapłacowa 257 Kierownicy liniowi a zarządzanie efektywnością pracy 258 Kierownicy liniowi a usprawnianie systemu komunikowania się 260 Podstawowe formy współpracy kierowników liniowych z działem kadr 263
Rozdział 10. Racjonalizacja działu personalnego 267
Restrukturyzacja działów kadr 267 Zmiany wymagań i standardów 268 Zmiany w procesie pracy służb kadrowych 270 Outsourcing poszczególnych obszarów pracy kadrowej 272 Racjonalizacja procesów 276 Nowe formy działania - model HRBP 280
Rozdział 11. Korzyści z audytu funkcji personalnej 284
Audyt jako element strategii personalnej 284 Korzyści dla działu personalnego i dla menedżera 287 Korzyści dla zarządu 290 Korzyści dla kadry kierowniczej 291 Jak i kiedy przygotowywać audyt funkcji personalnej? 292 Kwestionariusz dla kadry kierowniczej do celów audytu funkcji personalnej 298 Wykorzystanie wniosków z audytu funkcji personalnej 304 Wybrane merytoryczne elementy audytu funkcji personalnej. Przykład przedsiębiorstwa X 305 Znaczenie audytu dla przedsiębiorstwa 318
Rozdział 12. Wdrożenie controllingu funkcji personalnej 319
Przygotowanie wdrożenia systemu controllingu 319 Harmonogram i zasady wdrożenia systemu controllingu HR w firmie 321 Użyteczne zastosowanie wskaźników w HR 323 Miejsce controllingu HR w firmie - wady i zalety różnych rozwiązań 360 Analiza ryzyka kadrowego firmy - cele i zasady postępowania 361 Procedura analizy ryzyka kadrowego 366 Przykład dokumentu podsumowującego - formularza do kompleksowej oceny HR 370
Indeks 435