Akceptacja i adaptacja społeczna dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi
W książce zwrócono uwagę na ukazanie specyfiki i sposobów organizowania warunków rozwojowych dziecka niepełnosprawnego funkcjonującego w różnych środowiskach społecznych. Publikacja zawiera teoretyczne uwarunkowania niepełnosprawności, jak również praktyczne sposoby jej diagnozy i przykłady działań wspomagających. Przedstawione przykłady możliwych działań rehabilitacyjnych, w których uczestniczą dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi, są ukierunkowane przede wszystkim na zredukowanie zdiagnozowanych już problemów oraz wsparcie całych rodzin w podejmowaniu aktywności społecznej w ich naturalnym środowisku. Szansą na powodzenie tych zabiegów jest równe zaangażowanie w proces rehabilitacyjny wszystkich jego podmiotów.
WPROWADZENIE 7
KWESTIA SPOŁECZNA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W ŚRODOWISKACH LOKALNYCH (I. Plieth-Kalinowska) 9
Postawa 9
Postawy wobec niepełnosprawnych 11
Relacje rówieśnicze 15
UWARUNKOWANIA RODZINNE ROZWOJU I USPRAWNIANIA DZIECKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ (I. Plieth-Kalinowska) 21
DZIECKO NIEPEŁNOSPRAWNE W POLSKIM SYSTEMIE EDUKACYJNYM (I. Plieth-Kalinowska) 39
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ (I. Plieth-Kalinowska) 59
DZIECKO Z DYSFUNKCJAMI ROZWOJOWYMI W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ (A. Musielewicz, I. Plieth-Kalinowska) 78
Rodzina 79
Przedszkole – szkoła 82
WYBRANE SPOSOBY PRACY Z DZIEĆMI Z DYSFUNKCJAMI ROZWOJOWYMI (A. Musielewicz) 86
Nadpobudliwość psychoruchowa 86
Analiza funkcjonowania dziecka z ADHD w środowisku rodzinnym (studium przypadku) 87
Metody pomocy dzieciom z ADHD w domu 89
Dzieci z zaburzeniami psychoruchowymi 95
Zastosowanie metody ruchu rozwijającego w przedszkolu specjalnym 97
Ćwiczenia stosowane w metodzie Weroniki Sherborne 98
Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała 98
Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu 99
Psychospołeczny rozwój dziecka z afazją ruchową 101
Studium przypadku 102
Rehabilitacja w wodzie 109
Muzyka a dziecko nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym 111
Zajęcia terapeutyczne – dziecka z zespołem Downa 114
Analiza przypadku 115
ŚRODOWISKO RÓWIEŚNICZE A DZIECI Z DYSFUNKCJAMI ROZWOJOWYMI (A. Musielewicz) 130
Studium indywidualnego przypadku nr 1 131
Studium indywidualnego przypadku nr 2 133