Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych, t. 10
Tom 10 Edukacja jako proces socjalizacji osób niepełnosprawnych zawiera 20 interesujących artykułów, które wzbogacają wiedzę czytelnika o istotne elementy pracy z osobami niepełnosprawnymi. Całość opracowania podzielona została na cztery części, z których każda zawiera (choć ze sobą tematycznie powiązane zagadnienia) artykuły podporządkowane tematyce w nich zawartej.
I część poświęcona jest wskazaniu na ile zabiegi edukacyjne pomagają w przezwyciężaniu trudności życiowych i pozwalają łatwiej osobie niepełnosprawnej włączać się do życia społecznego.
II część dotyczy rozumienia podmiotowości osoby niepełnosprawnej w procesie socjalizacyjnym.
III część to instytucjonalne podmioty wspierające osoby niepełnosprawne w procesie przystosowywania ich do życia w świecie dorosłych.
IV część poświęcona jest rodzinie jako jednemu z podstawowych czynników uspołeczniania osób niepełnosprawnych.
Wszystkie te opracowania w sensie merytorycznym, jak i praktycznym wnoszą do praktyki zawodowej wiele cennych spostrzeżeń, wniosków a przede wszystkim możliwości rozwiązywania codziennych trudności w pracy z osobami niepełnosprawnymi.
Autorka jest przekonana, że lektura materiałów zawartych w przedstawionym tomie wzbudzi dalsze refleksje idące w kierunku upodmiotowienia osób niepełnosprawnych w Polsce począwszy od przedszkola a na uczelni wyższej kończąc. Wiele treści umieszczonych w tym tomie może stanowić dobry przewodnik działań dla terapeutów, wolontariuszy oraz – a może szczególnie – dla rodziców dzieci niepełnosprawnych.
Znakomite grono specjalistów, teoretyków i praktyków wniosło do prezentowanego tomu ogromny wkład pracy, przemyśleń i propozycji w udoskonalaniu szeroko rozumianego procesu edukacji społecznej i włączaniu osób niepełnosprawnych do samorealizacji i własnego rozwoju.
Wstęp (Anna Klinik) 7
Introduction (Anna Klinik) 11
Część I. Zabiegi edukacyjne w procesie integracji osób niepełnosprawnych w środowisku społecznym 17
Joanna Belzyt; Edukacja w przezwyciężaniu kryzysu życiowego na przykładzie osoby ociemniałej (doniesienie z badań) 17
Anna Kołcz-Trzęsicka; Niepełnosprawni studenci – możliwości i ograniczenia na drodze edukacji 27
Ewa Bogdanowicz; Kontrola aktywności ruchowej dzieci wykazujących symptomy nadpobudliwości psychoruchowej, uczestniczących w autorskim programie opracowanym według metody Rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a 33
Marta Niemiec; Funkcjonowanie społeczne młodzieży niepełnosprawnej wzrokowo 45
Renata Kovářová; Wsparcie uzdolnionych uczniów w Republice Czeskiej 57
Magdalena Bełza; Oddziaływanie terapią plastyczną na rozwój fizyczny i psychospołeczny osób upośledzonych umysłowo na przykładzie Domu Pomocy Społecznej w Pielgrzymowicach 67
Józef Binnebesel; Relacyjne aspekty terapii dzieci terminalnie chorych 73
Część II. Podmiotowy kontekst osób niepełnosprawnych w procesie rehabilitacyjnym 81
Bożena Sidor; Podmiotowość osoby z niepełnosprawnością umysłową 81
Ewa Dyduch, Barbara Grzyb; Wpływ strukturyzacji otoczenia na zachowania uczniów z głęboką niepełnosprawnością psychofizyczną podczas zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z przedmiotem nietypowym 89
Paulina Głowacka, Zbigniew Gąsior, Katarzyna Mizia-Stec; Czy cukrzyca nadal stanowi czynnik ryzyka niepełnosprawności? 99
Karol Bidziński; Wartości obecne w stylach życia preferowanych przez młodzież z deficytem słuchu i jej pełnosprawnych rówieśników 107
Izabela Bieńkowska; Zagrożenia niedostosowaniem społecznym osób z niepełnosprawnością intelektualną 121
Część III. Instytucjonalne podmioty wspierające osoby niepełnosprawne w procesie socjalizacji 133
Aniela Korzon; Wolontariat – wyzwaniem ponowoczesności 133
Jana Swierkoszová; Kompetencje nauczycieli. Diagnostyka ADHD 141
Ewa Kochanowska, Dominika Machnio; Pomoc socjalna i wsparcie społeczne w ocenie niepełnosprawnych studentów 149
Beata Tylewska-Nowak; Niepełnosprawny student na UAM 157